Blommenholm vel

Status: E-18 og Homenet fiber

Kjære medlem i Blommenholm Vel

Vedlagt finner dere informasjon mottatt i dag fra Statens Vegvesen angående inngrep som utbyggingen vil føre med seg i oppstartsfasen.

Jeg vil også opplyse om at Vellets styre er i dialog med Homenet, deres underleverandør Netel og kommunen angående utbygging av fibernett på Blommenholm. Kommunen har i utgangspunktet satt som krav at utbygger skulle reasfaltere alle veiene etter at «sporene» hvor kablene blir lagt i asfalten er fylt igjen.  Dette vil medføre at prosjektet ikke blir lønnsomt for utbygger.  Utbygger er nå i dialog med kommunen for å finne en økonomisk forsvarlig løsning. Vellet vil be kommunen om fortgang i denne saken, særlig med tanke på at Telenor nedmonterer kobbernettet og den økte bruken av hjemmekontor samt økningen av strømmetjenester.

Vennlig hilsen,

Charles Jensen

Formann Blommenholm Vel

7 thoughts on “Status: E-18 og Homenet fiber

  1. Erik Nodeland

    HomeNet og Telenor

    Vi:
    1. har gammelt kobbernett som vi idag bruker som internett tilgang

    2. har takket ja til HomeNet i 2018, men de leverer jo ikke tjenesten p.t. på GRUNN AV DÅRLIG FORARBEID med hensyn til AVKLARING MED KOMMUNEN

    3. er blitt kontaktet fra Telenor om at kobbernettet blir nedmontert og om vi ønsker fibernett tilgang via Telenor, men den takket vi nei til siden vi hadde signert med HomeNet
    Spurte Telenor NÅR kobbernettet blir avviklet, men den personen jeg snakket med kunne ikke gi svar på det.

    I uvisshetens tid:
    4. Mulig kansellering av HomeNet
    Pga. uvisshet så ønsker vi egentlig å kansellere HomeNet fordi vi ikke kan ha risikoen rundt potensiell avbrudd på internett tilgang.
    Det er forskjellige paragrafer i avtalen med HomeNet som regulerer det (Generelle abonnementsvilkår: paragraf 6 Bindingstid og oppsigelse, 8.5 Heving)

    5. vi kommer til å kontakte Telenor og andre hva de kan tilby

    Velets oppgave?
    6. Det er ikke velets direkte oppave å fremsette spørsmålstillinger rundt enkelt husstands tilgang til internett. Men når det gjelder så mange berørte i velet, så er det aktuelt at Blommenholm Vel fremsetter spørsmål på vegne av mange, slik at ikke alle enkelt husstander må sende det inn på egne vegne. Da er det bedre med en gruppering (Blommenholm Vel) som representerer x husstander for å fronte det = gir mer tyngde.

    Oppsummert:
    7. Uten å ha forståelse for enkelthusstandene som har inngått avtale med Homenet og deres tilnærming til spørsmålstillingen, så er det ønskelig fra vår side at velet finner ut av hvor mange husstander som stiller seg bak å undersøke kanselleringsmuligheter av inngått kontrakt med HomeNet og slik at velet kan fremsette det på vegne av x husstander

    8. Vi er drittlei fremdriften fra HomeNet pga. deres slurvete prosjekt og vi må/ønsker å finne gjennomførbare alternativer så snart som mulig.

    Ser frem til tilbakemeldinger i denne anledning.

    Mvh.
    Erik Nodeland

    1. Morten Østby-Deglum Post author

      Hei Erik

      Vellet engasjerer seg i saken og formannen har vært i kontakt både med Homnet og kommunen og har bl.a. skrevet brev til kommunen da det er disputt om graving etc. Følg saken på våre nettsider under menyen «Saker / Fiberutbygging»
      https://blommenholmvel.no/saker/fiberutbygging/
      Jeg tipser også formannen om ditt innlegg.
      Ha en fortsatt god romjulsfeiring og godt nyttår!

      mvh Morten
      webredaktør

      1. Erik Nodeland

        Mange takk Morten
        Ønsker deg og dine en god romjul og nyttårsfeiring !

        Mht. argumentasjon overfor kommunen
        Forøvrig skal det nevnes at når Canal Digital (eiet av Telenor) gravde opp veigrøfter og la ned kabler i nærområdet i ca. 2007 for å tilby fibernett, så endte vi opp med en kabelkveil ved eiendomsgrense, den er der fremdeles 13 år etterpå. Og det var det fordi Canal Digital ikke greide å oppfylle sin del av avtalen mht. å trekke kabelen for deres regning inn til huset så ble det ikke funnet en løsning pga. Canal Digital sin slette håndtering og gjennomføring av prosjektet.
        Den gang da så ble kablene gravd ned i veigrøfter og tildekket (Canal Digital dekket det), men ikke asfaltert.
        Mulig den situasjonen mht. Canal Digital kan legge føringer eventuell presedens mht. HomeNet og Bærum Kommune vedr. gjennomføring av hva fra hvem og med hvem sitt ansvar.

        Oppsummert
        Jeg er ganske oppgitt over prosessene igangsatt mht. fiberdekning i området.
        1. Canal Digital var komplett ubrukelige og ikke til å stole på i fra og med 2007
        Canal Digital og dens eier Telenor burde skamme seg.

        2. HomeNet kom med tilbud i 2018 om fibernett, men hadde da ikke innhentet alle klareringer for gjennomføring av prosjektet med relevante beslutningstagere (Bærum Kommune) og som da har resultert i dagens uavklart situasjon.

        3. Ønsker at Blommenholm Vel fortsetter arbeidet for å få avklaring.
        I mellom tiden kommer jeg til å bruke tid på å finne alternativer samt gjennomgang av kanselleringsmuligheter med HomeNet

        4. DETTE SØMMER SEG IKKE I 2020+ mht. å utbygge fibernett i ganske urbanestrøk som Blommenholm, Bærum, Norge
        MAKAN !

        Mvh.
        Erik Nodeland

        1. Charles Jensen

          Erik

          Jeg er helt enig med deg! Her bygger man fiber til Utsira og Svalbard også skal vi ikke få det på Blommenholm!
          Jeg var ganske amper når jeg skrev brevet til kommunen og vil følge det opp politisk med ordfører.

          Hilsen Charles

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *